I oktober udgaven af OPTIKEREN kan du læse en artikel af Birgitte Bartholdy, som har overskriften “Henvis sikkert og digitalt direkte til øjenlæger”. Artiklen giver dig et fint indblik i hvordan EDI Portalens funktioner. Her udtaler Charlotte Stage, som er indehaver af Stage Optik i Vordingborg bl.a. “Det er en gave til os optikere. Øjenlægerne tager os seriøst på en helt ny måde”. Læs hele artiklen HER.
EDI Portalen for optikere
EDI Portalen gør det nemt for optikere at overholde henvisningspligten og styrker samarbejdet med den enkelte øjenlæge. Her er det muligt at kommunikere direkte med alle øjenlæger, hvor de modtager henvisningen i deres eget journalsystem, eller lægge henvisningen på Henvisningshotellet (DNHF), hvor øjenlægerne selv kan hente den ned fra. Det giver en sikker og direkte dialog med relevante samarbejdspartnere i sundhedsvæsenet. Hent vores katalog eller deltag i et af vores gratis webinarer – og bliv klogere på EDI Portalen.

Kommunikér direkte med kunden
På EDI Portalen kan I trygt kommunikere direkte med borgeren – og samtidigt overholde GDPR. Her kan I sende digital post til borgeren, og selv vælge om I ønsker at anvende e-Boks eller mit.dk. Borgeren modtager meddelelsen i sin indbakke i e-Boks eller mit.dk appen og har mulighed for at svare tilbage, hvis der er behov for det.
Funktioner i EDI Portalen, der letter din arbejdsgang
Bemærkninger
Opret en bemærkning, note, status, navn på en kollega eller lignende på en meddelelse, og organisér nemt Indbakken og Sendt post.
En bemærkning består af en farvemarkering og en kort tekst, og kan bruges igen og igen. Du kan eksempelvis oprette en bemærkning, der kan bruges til at markere de meddelelser, som I skal huske at journalføre i jeres journalsystem.
CPR-opslag
Slip for at udfylde patientinformation manuelt – anvend CPR-opslag. Det sikrer korrekt information og forbedrer din arbejdsgang i EDI Portalen.
Skabeloner
Bruger du ofte de samme formuleringer, når du kommunikerer med samarbejdspartnere? På EDI Portalen kan du oprette en skabelon for hver tekst, så du altid har dine mest anvendte formuleringer lige ved hånden. Det effektiviserer din arbejdsgang.
Vil du vide mere om hvordan EDI Portalen kan effektivisere butikkens arbejdsgange? Så tilmeld dig et af vores webinarer, som er rettet mod dig som optikere. Du finder vores webinarer lige her.
På EDI Portalen kan du sende henvisninger og meddelelser til alle øjenlæger i Danmark. Du kan også sende din henvisning til DNHF, så kunden selv kan vælge, hvilken øjenlæge hun vil booke en tid hos.
Via integrationen til mit.dk kan butikken sikkert sende information om synsprøve, undersøgelser m.m. og undgå at give kunden personfølsomme oplysninger med i hånden.
Slip for at give kunden en seddel med i hånden med henvisning efter synsprøven – der er både risiko for, at hun googler hvad der står og bliver nervøs, men også for at sedlen bliver væk. På EDI Portalen foregår al kommunikation elektronisk, og der er ingen risiko for, at informationen bliver væk.
Med EDI Portalen som kommunikationsværktøj er det meget nemt at overholde den henvisningspligt, du har som optiker. Du kan henvise kunden til øjenlæge eller anden sundhedsfaglig person, hvis du finder indikationer, der kræver yderligere undersøgelser.
På EDI Portalen opbevarer vi automatisk din data i tre måneder. Du kan tilføje forlænget dataopbevaring til dit abonnement, og få opbevaret forsendelser i op til 12 måneder.
Vi prioriterer informationssikkerhed højt. Derfor opretholder og vedligeholder vi årligt vores certificering i ISO 27001:2013 og ISO 27701:2019.
EDI Portalen understøtter
-
Korrespondancer
-
Henvisninger
-
Dynamiske henvisninger
-
Epikriser
-
Bookingsvar
-
Journalforsendelser
-
Digitale formularer
-
Forsikringssager
-
CPR-opslag
-
Digital post
-
Laboratorierekvisition og -svar via WebReq
-
Vedhæftning af bilag, fx røntgenbilleder
-
Kvittering for forsendelse
-
Administrationsmodul
MedCom-standarder på EDI Portalen
-
Sygehushenvisning (REF01)
-
Billeddiagnostisk henvisning (REF02)
-
Speciallægehenvisning (REF06)
-
Udskrivningsepikrise (DIS01)
-
Ambulantepikrise (DIS02)
-
Skadestueepikrise (DIS03)
-
Bookingsvar (DIS13)
-
Korrespondance (DIS19)
-
MedBin (BIN01, BIN02)
-
Kvitteringer (CTL01, CTL02, CTL03)