Videoguides og vejledninger

Vi har udarbejdet en lang række videoguides til dig, der har brug for at se hvordan du anvender EDI Portalens funktioner. Alt lige fra “Kom godt i gang” og “Sådan laver du en specialhenvisning” til hvordan du bruger Digital Post i EDI Portalen. Klik på den branche du hører under – så er du sikker på at blive guidet rigtigt i mål. 

Hvad enten du er optiker eller har en funktion indenfor en specialklinik, kommune eller tandklinik guider vi dig nemt og sikkert i mål med din brug af EDI Portalen.

Vejledninger

Herunder finder du en vejledning i alle EDI Portalens mange funktioner. Skulle du have spørgsmål, så kontakt endelig vores support, som har åbent alle hverdage kl. 9-14 på telefon: 50 50 60 40.

Administration

Under Administration finder du punktet Brugeradministration, hvorfra du kan oprette og vedligeholde brugere tilknyttet jeres organisation. Vær opmærksom på, at denne funktion ikke er tilgængelig for alle brugere.

Autosvar

Du kan oprette et autosvar ved at åbne Indstillinger i den grå navigationsmenu.

Her kan du oprette et autosvar for en specifik periode, hvor klinikken fx holder lukket. Autosvaret kan nemt aktiveres eller deaktiveres efter behov.

Bemærkninger

Du kan oprette en bemærkning, så du bedre kan organisere Indbakken/Sendt post og tildele opgaver til andre på klinikken. Bemærkninger kan både oprettes direkte på den konkrete meddelelse ved at klikke på det hvide ikon i højre side af Indbakken/Sendt post eller via Indstillinger, hvor du har udvidede muligheder for at redigere og slette bemærkninger igen.

En bemærkning består af en farvemarkering og en kort tekst, og kan bruges igen og igen. Du kan eksempelvis oprette en bemærkning, der kan bruges til at markere de meddelelser, som I skal huske at journalføre i journalsystemet.

Clinic2Lab

Anvend integrationen til Clinic2Lab og spar tid, når du skal kommunikere med dentallaboratoriet om bestilling af tandprotetik. Det giver færre fejl og en effektiviseret arbejdsgang. Kontakt os for at høre hvordan du kommer i gang.

CPR-opslag

Ved oprettelse af nye meddelelser udfyldes automatisk patientinformation, hvilket er med til at sikre korrekt information og effektivisere arbejdsgangen på EDI Portalen.

Dataopbevaring

Som standard opbevares data i EDI Portalen i tre måneder, hvorefter det automatisk slettes. Det er muligt at tilvælge ekstra dataopbevaring i seks eller 12 måneder. Registrer dit valg i Indstillinger i EDI Portalen.

Vær venligst opmærksom på, at det ikke er muligt at opbevare data i EDI Portalen herudover.

Digital Post

Med Digital Post kan du kommunikere nemt og sikkert med borgere og virksomheder.

Du kan sende digital post via mit.dk ved at klikke på Digital post i den grå navigationsmenu. Klik herefter på Opret ny.

Udfyld detaljerne for meddelelsen, vedhæft relevante bilag, godkend prisen og send meddelelsen.

Digitale formularer

Med digitale formularer får du et udvalg af digitale attester, erklæringer, ansøgninger mv., som du kan udfylde og sende til en modtager via EDI Portalen.

Alle brugere af EDI Portalen kan oprette en digital formular, men hvis du ønsker at kunne modtage en digital formular, så skal du aktivere dette under Indstillinger.

Ønsker du at få tilføjet en digital formular, så kontakt os på mail@nasure.dk eller tlf. 50 50 60 40.

Dynamisk henvisning

En dynamisk henvisning anvendes når du skal sende en henvisning til en offentlig institution såsom et hospital.

Du kan oprette og sende en dynamisk henvisning ved at klikke på Opret ny i den grå navigationsmenu i venstre side.

Udfyld herefter detaljerne for meddelelsen, vælg henvisningspakke og modtager/behandlingssted, vedhæft relevant dokumentation og vælg prioritering.

Epikriser

En epikrise er et sammendrag af en patientjournal, et behandlingsforløb eller lignende.

Du kan oprette og sende en ny epikrise ved at klikke på Opret ny i den grå navigationsmenu i venstre side.

Udfyld herefter detaljerne for meddelelsen, vedhæft relevant dokumentation og vælg prioritering.

Forsikringssager

Med Forsikringssager kan du modtage og besvare anmodninger fra forsikringsselskaber om udfyldelse af tandlægeerklæringer, kæbefunktionsattester og journaloplysninger.

Du kan først gå i gang med en sag, efter du har modtaget en anmodning fra et forsikringsselskab.

Henvisninger

En henvisning anvendes når du skal sende en almindelig henvisning til en tandlæge, klinisk tandtekniker eller lignende.

Du kan oprette og sende en almindelig henvisning, en røntgenhenvisning, en henvisning til tandkirurgi/endodonti, en henvnisning til tandregulering/ortodonti, en henvisning til speciallæge eller en hen- og tilbagevisning til klinisk tandtekniker ved at klikke på Opret ny i den grå navigationsmenu i venstre side.

Udfyld herefter detaljerne for meddelelsen, vedhæft relevant dokumentation og vælg prioritering.

Indstillinger

Under Indstillinger kan du se og redigere i dine oplysninger og opsætning.

Journalforsendelser

En journalforsendelse anvendes når du skal sende en kopi af en patientjournal.

Du kan oprette og sende en ny journalforsendelse ved at klikke på Opret ny i den grå navigationsmenu i venstre side.

Udfyld herefter detaljerne for meddelelsen, vedhæft kopien/uddraget af patientjournalen samt anden relevant dokumentation og vælg prioritering.

Korrespondancer

En korrespondance anvendes til almindelig kommunikation frem og tilbage mellem afsender og modtager.

Du kan oprette og sende en ny korrespondance ved at klikke på Opret ny i den grå navigationsmenu i venstre side.

Udfyld herefter detaljerne for meddelelsen, vedhæft relevant dokumentation og vælg prioritering.

Kvittering

Du kan gemme en kopi af en modtaget eller sendt meddelelse ved at klikke på ikonet med de tre prikker ud for meddelelsen. Dernæst skal du vælge Gem som PDF.

Login

Indtast dit brugernavn og password i felterne på loginsiden. Vælg om du vil have tilsendt en to-faktor kode på SMS eller e-mail.

Har du glemt dit password, kan du nulstille det ved at klikke på linket Glemt password?.

Læs nye meddelelser

Når du modtager en ny meddelelse i EDI Portalen, får du automatisk tilsendt en e-mail advisering herom, så du ikke behøver at tjekke din indbakke hver dag.

Du kan enten læse en meddelelse direkte fra forsiden af EDI Portalen eller ved at gå til Indbakken via navigationsmenuen til venstre.

For at åbne en meddelelse kan du dobbeltklikke på den eller klikke på menuen med de tre prikker, som også indeholder andre valgmuligheder såsom besvar, arkiver, gem som PDF, slet osv.

Meddelelsesfunktioner

Du kan besvare, videresende, filtrere på patient, arkivere, gemme som PDF eller slette en meddelelse ved at klikke på ikonet med de tre prikker, som er placeret til højre for meddelelsen.

Hvis du ønsker at gøre en af funktionerne gældende for flere meddelelser, skal du først vælge de ønskede beskeder ved at sætte flueben i afkrydsningsboksen og derefter klikke på Handlinger, som indeholder forskellige valgmuligheder.

Ny meddelelse

Du kan oprette en ny meddelelse ved at klikke på Opret ny i navigationsmenuen til venstre.

Vælg dernæst hvilken type meddelelse du ønsker at oprette. Du kan vælge mellem KorrespondanceHenvisningEpikriseJournalforsendelse og Digital formular. Udfyld detaljerne i de forskellige trin for processen, vedhæft relevant dokumentation og vælg prioritering.

Nyheder fra os

I nyhedsboksen på EDI Portalen kan du læse de seneste nyheder, og holde dig opdateret på de seneste releases, nye funktionaliteter m.m.

Skabeloner

Du kan oprette en skabelon ved at åbne Indstillinger i den grå navigationsmenu. Navngiv, tilføj tekst og gem skabelonen. Næste gang du opretter en meddelelse, kan du indsætte skabelonen i feltet Indhold.

Du kan bruge skabeloner til at effektivisere dine arbejdsgange, så du ikke skal skrive den samme tekst, hver gang du eksempelvis opretter en journalforsendelse.

Support

I Support kan du finde svar på de oftest stillede spørgsmål vedrørende EDI Portalen og finde hjælp til brugen af EDI Portalen via Nasures supportvideoer og beskrivelser heraf.

Svarfrist

Du kan sende en meddelelse med svarfrist til andre brugere på EDI Portalen.

Opret en meddelelse ved at klikke på Opret ny, udfyld patient- og modtagerinformation og vælg dato for din svarfrist. Modtager af meddelelsen får en mail, hvis svarfristen overskrides.

Søg efter meddelelser

I både Indbakke og i Sendt post kan du søge efter en specifik meddelelse ved at bruge søgefeltet. Du kan eksempelvis søge efter patientens navn eller CPR-nummer.

Tjek sendte meddelelser

Du kan tjekke en sendt meddelelse ved at gå til Sendt post via navigationsmenuen til venstre.

Her kan du bl.a. se status for meddelelsen. Status indikerer ikke om en meddelelse er læst, men om det modtagne system har kvitteret for modtagelsen. Vær opmærksom på, at ikke alle systemer kvitterer for modtagelsen.

WebReq

Du kan sende og modtage elektroniske laboratorierekvisitioner til og fra alle typer laboratorier i Danmark ved at klikke på WebReq-ikonet direkte fra forsiden eller via navigationsmenuen til venstre. Herefter bliver du automatisk logget ind i WebReq, hvis du er oprettet som bruger af systemet.

Kontakt venligst Nasure på mail@nasure.dk eller tlf. 50 50 60 40, hvis du ønsker at få oprettet adgang til WebReq.

KONTAKT

Nasure A/S
Torstedalle 67
8700 Horsens
CVR: 35472525

SUPPORT

5050 6040
mail@nasure.dk
Man-fre: 09.00-14.00
Fjernsupport